Sporta uzturs šķērsgriezumā: kas un kam paredzēts?


Foto: Shutterstock.com
Proteīni, aminoskābes, geineri, sporta dzērieni – tās ir vien dažas no sporta uztura kategorijām. Ja ar fiziskām aktivitātēm esi uz Tu un vēlies uzzināt, kā Tev var palīdzēt dažāda veida sporta uzturs, šis raksts lieti noderēs!

Proteīni: labākais muskuļu draugs

Proteīni jeb vienkāršās olbaltumvielas ir neatņemama sastāvdaļa muskuļu augšanā, tāpēc tos lielākoties izvēlas cilvēki, kuri nodarbojas ar tā sauktajiem spēka sporta veidiem – svarcelšanu, pauerliftingu, krosfitu, bodibildingu u.c. Jo nopietnāk trenējies, jo vairāk proteīns nepieciešams, līdz ar to uzņemt to ar pārtikas produktiem pilnā apmērā ne vienmēr ir iespējams. Šādos gadījumos iespējams iegādāties gan sportistiem paredzētus produktus, kas bagātināti ar proteīniem (pasta, batoniņi), gan proteīna pulveri vai jau gatavu dzērienu.

Aminoskābes – olbaltumvielu galvenais avots

Ne mazāk svarīga ir arī aminoskābju uzņemšana – tās ir kā ķieģeļi, no kuriem tiek celts olbaltumvielu mūris. Pastāv gan aizvietojamās, gan neaizvietojamās aminoskābes; aizvietojamās sintezē pats ķermenis, savukārt neaizvietojamās jāuzņem ar pārtiku vai sporta uzturu.

Tā kā aminoskābes veido olbaltumvielas, arī tās visbiežāk izmanto tieši spēka sporta veidu piekritēji, tādējādi nodrošinot muskuļus ar tiem nepieciešamo “barību”.

Geineri palīdzēs palielināt muskuļu masu ātrāk

Geineri ir uztura bagātinātājs, ko lielākoties izvēlas bodibildinga pārstāvji, jo ar geineru palīdzību iespējams palielināt muskuļu masu, kā arī izturību. Tāpat geineri var palīdzēt, ja regulāri dodies uz trenažieru zāli, lai “uzaudzētu” muskuļus, taču masas palielināšana sagādā grūtības. Parasti geineri sastāv no ogļhidrātiem, olbaltumvielām, kā arī kreatīna un virkni vitamīnu.


Foto: Shutterstock.com

Vitamīni un minerālvielas – visplašākais klāsts

Gan vitamīni, gan minerālvielas tiek iedalīti vairākās apakškategorijās. Tā, piemēram, A vitamīns palīdz ķermenim atjaunoties, kā arī rūpējas par muskuļu blīvumu un apjomu, savukārt B klases vitamīni ražo enerģiju (B3), nodrošina proteīna vielmaiņu (B1), šūnu atjaunošanu (B12). C vitamīns rūpējas par imunitāti, bet D vitamīns palīdz uzsūkties kalcijam un fosforam. Sintezētos vitamīnus iespējams iegādāties ļoti dažādās kombinācijās – sākot ar atsevišķiem vitamīniem un beidzot ar multivitamīnu kompleksiem, kuros apvienoti vairāki vitamīni.

Savukārt pie minerālvielām pieskaitāmi:

  • kalcijs;
  • fosfors;
  • nātrijs;
  • kālijs;
  • magnijs.

Atceries: pirms sāc lietot sintezētus vitamīnus, Tev jāsaprot, vai tas patiešām nepieciešams. To vari noskaidrot, veicot asins analīzes, pirms tam konsultējoties ar savu ģimenes ārstu vai uztura speciālistu.

Speciālie preparāti: sporta uzturs specifiskiem mērķiem

Lai uzskaitītu visus speciālos sporta uztura preparātus, būtu vajadzīgas vismaz pāris lekcijas, taču īsumā iepazīstināsim ar dažiem no tiem. Piemēram, kreatīns tiek izmantots intensīvos un īslaicīgos treniņos, lai palielinātu muskuļu jaudu; testosterona līmeņa paaugstināšanai pieejami testosterona relīzori, un atsevišķi tiek izdalīts arī sporta uzturs, kas piemērots veģetāriešiem.


Foto: Shutterstock.com

Svara samazināšanas preparāti: kad nosaukums runā pats par sevi

Ja sportošanas galvenais mērķis ir atbrīvoties no liekajiem kilogramiem, talkā var nākt arī svara samazināšanas preparāti, kuros ietilpst vielas, kas palīdz efektīvi dedzināt taukus (piemēram, kofeīns, tirozīns, holīns u.c.), kā arī uzlabo vielmaiņu.

Nodarbojoties ar fiziskām aktivitātēm, sporta uzturs var būt patiešām noderīgs, taču pirms tā lietošanas ieteicams konsultēties ar profesionāli šajos jautājumos. Bet, ja vēlies atrast kvalitatīvu sporta uzturu, kā arī citas preces sportam un fitnesam, ieskaties 1a.lv viedveikala piedāvājumā – Tu noteikti atradīsi sev nepieciešamo!

Par šo rakstu nav saņemts neviens komentārs.
Pievienot komentāru
Vārds:
e-pasts:



Aktuālās ziņas

mēbeļu izgatavošana
apdrošināšana  octa  kondicionieri