6 fakti, kas jāzina par rudens saaukstēšanos

Vīrusi jau ir "atlidojuši" un cilvēki sākuši slimot, vēl pirms rudens tā pa īstam ir iestājies. Jau tagad šur tur kāds nošķaudās, neklepojas, nošņaukājas. Dažs labs jau ir paspējis nolikties gultā ar temperatūru. Rīgas 1. slimnīcas terapeite Gunta Beķere stāsta, kādi profilaktiskie pasākumi jāveic, lai uzlabotu imūnisistēmu un nepievienotos slimotājiem, bet, ja jau esat apslimuši – kas jādara, lai ātrāk atgūtos.

Pārkaršana ir sliktāka par atdzišanu

Kāpēc, tikko iestājas septembris, cilvēki pastiprināti sāk slimot? Tāpēc, ka rudenī ir ļoti neparedzami laika apstākļi: no rīta var būt auksti, bet dienā – karsti. Ja no rīta saģērbjaties pārāk silti, bet dienā šā iemesla dēļ sasvīstat, tas var novest pie saslimšanas.

Starp citu, pārkaršana ir daudz sliktāka par pārsalšanu.

Tapēc gada aukstajā laikā labāk ģērbties daudzslāņaini, lai nepieciešamības gadījumā lieko apģērbu varētu novilkt. Tas ir īpaši svarīgi bērniem, kas laiku pavada aktīvā kustībā.

2.Mieru, tikai mieru!

Nestabils prāta stāvoklis ļoti ietekmē imunitāti. Beidzas brīvdienas, atvaļinājumi, daudzi no mums ik rītu ceļas agri, dodas uz cilvēku pārpildītām vietām (transports, skolas un bērnudārzi). Stresa iemesli  uzkrājas. Savukārt stress vienmēr samazina imunitāti. Tāpēc, jo mazāk nervozējam un jo mazāk bojājam nervus citiem, jo mazāk slimojam.

3.Diētas jānomaina pret sabalansētu uzturu

Vasarā gribas izskatīties tievam un iedegušam, tāpēc tiek ieturētas dažādas diētas. Taču eksperimentus ar savu veselību rudenī labāk atlikt un pievērst uzmanību tam, ko mēs ēdam. Ēdienkartei jābūt sabalansētai. Uzturā vajadzētu būt daudzveidīgiem augu valsts produktiem, kas  nodrošina mūs ar vitamīnu un minerālvielu rezervēm. Augļus un dārzeņus vēlams izvēlēties vietējos un atbilstoši sezonai. Ieteicami kāposti  (brokoļi, ziedkāposti, briseles kāposti, utt.) – tie ir īsta uzturvielu noliktava. Tajos ir gan C vitamīns, gan dzelzs, gan kalcijs. Ar C vitamīnu bagāti arī mārrutki. Ļoti vērtīgs un pašlaik ļoti populārs ir ingvers. To var izmantot gan ēdienu, gan dzērienu pagatavošanā. Savukārt maisījums – ingvers, medus, citrons ar siltu ūdeni ir ideāls veselības kokteilis labam dienas sākumam.

Bet par īstu C vitamīna čempionu varam uzskatīt nepelnīti aizmirsto Latvijas smiltsērkšķi. 100 g. šī produkta ir gandrīz 900 mg. šī vērtīgā vitamīna, vēl vairāk, nekā citrusaugos. Turklāt smiltsērkšķi satur ēteriskās eļļas, kas darbojas kā antibakteriāls līdzeklis.

Starp citu, citrusaugi, par spīti tam, ka tie tiek ievesti no ārzemēm, arī ir labs profilakses līdzeklis cīņai ar vīrusiem. Citronus, apelsīnus, greipfrūtus un pomelo var izmantot gan dzērieniem, gan pamatēdienu pagatavošanai, gan desertiem.

Jāpiemin arī sīpoli un ķiploki. Šie augi satur ne tikai daudz vitamīnu un minerālvielu, bet arī ēteriskās eļļas, kas iznīcina baktērijas un vīrusus.  Piemēram, dārza sīpoli satur īpašu gaistošo vielu – fitoncīdus, kas nogalina dažādas sēnītes un patogēnās baktērijas. Gaistošie fitoncīdi var iznīcināt pat difterijas un tuberkulozes nūjijņas. Par spīti ķiplokam raksturīgajiem trūkumiem, piemēram, nepatīkamajai smakai pēc tā lietošanas,  tas ir labs līdzeklis arī skorbuta ārstēšanai un ir viens no efektīvākajiem dabas līdzekļiem kapilāru paplašināšanai. Tas palielina organisma spēju cīnīties ar vīrusiem.

Maziem bērniem var veidot ķiploka krelles vai piekarināt ķiploka galviņu pie gultiņas. Pieaugušajiem gan šāds paņēmiens diez vai derēs. Lai izvairītos no ķiploku smakas, kas jūtama pēc tā lietošanas uzturā, to labāk pievienot ēdienam. Taču tikai neapstrādātā veidā. Ķīniešu zinātnieki atklājuši, ka, cepjot ķiploku eļļā, 20 minūšu laikā tas zaudē gandrīz visas savas antibakteriālās īpašības.

Obligātas rudens virtuves sastāvdaļas – pipari un citas asās garšvielas. Piparoti ēdieni sasilda organismu un stimulē asinsriti.

4.Fizkultūra un kontrastduša

Higiēna ir svarīga jebkurā gadalaikā, jo netīrumi un sviedri traucē ādai pildīt savu galveno funkciju – aizsargāt organismu no mikrobiem. Elementāri drošības pasākumi – bieža roku mazgāšana un kontrastduša gan aizsargā no vīrusiem, gan uzlabo imunitāti.

Organismu stiprina jebkādas ūdens procedūras, piemēram, peldēšana. Taču bez iepriekšējas sagatavošanās atklātās peldvietās rudenī to darīt nevajadzētu. Nekāda rūdīšanās no tā nesanāks, auksts ūdens var tikai izprovocēt dažādus iekšējos iekaisumus.

Diemžēl par vīrusu perēkli var uzskatīt transportu. Jo tā nav īpaši vēdināma telpa, kurā cilvēki atrodas ļoti tuvā kontaktā cits ar citu. Tāpēc labā laikā labāk divas – trīs pieturas līdz darbam aiziet kājām. Un vispār, par pastaigām, skrējieniem, riteņbraukšanu, skrituļslidošanu vai nūjošanu jūsu ķermenis jums teiks tikai paldies.

5.Sintētiskie vitamīni nav vajadzīgi visiem

Rudenī cilvēki parasti sāk lietot polivitamīnus. Taču šie preparāti nepieciešami vien tad, ja nav sabalansēta uztura. Ja cilvēks cieš no hroniskām saslimšanām un zina, ka katru ziemu viņam ir bronhīts vai angīna, tad jau iepriekš profilaktiski var lietot C vitamīnu. Aukstajā laikā gandrīz visiem nepieciešams D vitamīns. Saules ar katru dienu aiz loga ir aizvien mazāk, taču ķermeņa vajadzība pēc šā vitamīna nesamazinās. D vitamīna trūkums novājina imunitāti, pasliktina kalcija uzsūkšanos. Kalcijs ir nepieciešams mūsu kauliem, matiem, nagiem. Lai precizētu savu D vitamīna devu (to pārdozēt nav vēlams), labāk veikt īpašu asins analīzi. Tiesa, tas ir maksas pakalpojums (aptuveni 7 eiro), un, protams, jāapmeklē ārsts.

Rudenī var veikt profilaktisku apskati pie ģimenes āsta un nodot citas analīzes, bet, ja cilvēks bieži slimo – veikt imunogrammu.

Ir svarīgi atzīmēt, ka arī regulāra medicīnisko preparātu lietošana pasliktina imunitāti. Organismu ietekmē arī kaitīgie ieradumi, alkohols un smēķēšana.

6.Arī saaukstēšanās ir vīruss

Daudzi kļūdaini domā, ka saaukstēšanas nav slimība. Caurvējš un aukstums  –  sākas iesnas. Taču pēkšņa saaukstēšanās visdrīzāk ir vīrusa izpausme. Tāpēc, ja sākas iesnas un klepus, labāk palikt mājās, lai neaplipinātu citus. Ir ieteicams uzreiz zvanīt savam ģimenes ārstam, lai saņemtu padomu par to, kā pareizi ārstēties.

Ja 2-3 dienu laikā nejūtaties labāk, tas ir iemesls ģimenes ārsta apmeklējumam, jo tas var signalizēt par vīrusu blakusinfekciju. Cīņā ar vīrusiem palīdzēs liels šķidruma daudzums, vitamīns C, ehinācija un vobenzīms. Pat slimības gadījumā bieži jāvēdina telpas.


     
Par šo rakstu nav saņemts neviens komentārs.
Pievienot komentāru
Vārds:
e-pasts:



Aktuālās ziņas