Reihs, Sigurdsons un Meļņiks koncertzālē "Latvija" Ventspilī


Jau nākamajā nedēļā pēc koncertzāles "Latvija" atklāšanas Ventspilī gaidāmi trīs ļoti īpaši muzikāli notikumi. 1.augustā pirmo reizi Latvijā izskanēs amerikāņu komponista Stīva Reiha (Steve Reich) pazīstamais darbs "Six Pianos" sešu pianistu izpildījumā. Dienu vēlāk, 2.augustā, audiovizuālu priekšnesumu sniegs pazīstamais islandiešu komponists un elektroniskās mūzikas mākslinieks Valgīrs Sigurdsons (Valgeir Sigurðsson) kopā ar britu vijolnieku Danielu Pioro (Daniel Pioro), bet svētdien, 4.augustā, solo koncertu uz Dāvida Kļaviņa radītā iespaidīgā instrumenta "470i" piedāvās ukraiņu izcelsmes nepārtrauktās klaviermūzikas meistars un pionieris Ļubomirs Meļņiks (Lubomyr Melnyk).

“Six Pianos” ir pazīstamā amerikāņu komponista Stīva Reiha 1973.gadā radītais darbs sešiem flīģeļiem. Komponēts laikā starp “Bungošanu” un “18 mūziķiem”, sākotnēji tas ticis iecerēts ar nosaukumu “Klavieru veikals”. Proti, autora ideja bija, ka to varētu atskaņot, muzicējot uz visām kādā mūzikas instrumentu veikalā atrodamajām klavierēm. Beigu beigās un kaut mazliet pazīstot komponistu un viņa radošo darbību minētajā periodā, skaņdarbs atbilst “uz iepakojuma” minētajam – to izpilda seši pianisti uz sešiem flīģeļiem, atskaņojot vienu otram pāri klātus, šķietami vienkāršus motīvus un variācijas. Notiek attīstība, taču tik lokanā un hipnotizējošā veidā, ka skaņdarba izskaņā ir skaidrs – viss ir citādi, taču mainījies nav nekas.

Darbs “Six Pianos” oriģinālajā instrumentu salikumā Latvijā tiks atskaņots pirmo reizi, koncertā uz skatuves Ventspilī muzicējot sešiem prominentiem pianistiem, komponistiem no Vācijas. Komponista, aranžētāja un izpildītāja Gregora Švellenbaha (Gregor Schwellenbach) pirms dažiem gadiem ap ieceri pulcēto mūziķu vidū ir arī Džons Kamīls Farā (John Kammel Farh), Erols Zarps (Erol Sarp, pazīstams kā dueta “Grandbrothers” mūziķis), Daniels Brands (Daniel Brandt), Pauls Friks (Paul Frick) un Kajs Šūmahers (Kai Schumacher). S. Reiha darbam izskanot vakara noslēgumā, mūziķi atskaņos arī virkni savu autordarbu dažādos klavieru salikumos.

Valgīrs Sigurdsons ir viens no ievērojamākajiem savas paaudzes islandiešu komponistiem, kurš savā daiļradē jauc kompozīciju laikmetīgajā klasiskajā mūzikā ar ezotērisku elektronisko mūziku, klausītājam lielākoties liedzot atšķirt vienu no otras. Pēc tam, kad 1997.gadā Sigurdsons Reikjavīkā bija iekārtojis nu jau par leģendāru kļuvušo studiju “Greenhouse Studios” (kur lielu daļu sava debijas albuma ierakstījuši arī “Instrumenti”) un lēni, pacietīgi

izkopis savas skaņu inženiera, producenta un programmētāja iemaņas, viņš 1998.gadā uzsāka vairākus gadus ilgu sadarbību ar tautieti Bjorku, par kuras vairāku ierakstu muzikālo noformējumu viņš ir vistiešākajā veidā atbildīgs. Pēc izdevniecības “Bedroom Community” dibināšanas kopā ar domubiedriem Niko Mjūliju (Nico Muhly) un Benu Frostu (Ben Frost), mūziķi ar šī nu jau vietām par “kulta izdevniecību” dēvētā leibla starpniecību realizējuši ne tikai savus katra paša solo ierakstus, bet klausītājus iepazīstinājuši arī ar virkni citu talantīgu mūziķu.

Kopš savas līdz šim vienīgās viesošanās Latvijā ar koncertu “Vaļu vērošanas tūres” ietvaros 2010.gada maijā Ventspilī, Sigurdsons klausītāju uzmanībai nodevis divus solo albumus  - “Architecture Of Loss” (2012) un “Dissonance” (2017). Lai arī pēdējā materiāls tapis ciešā sadarbībā ar čellistu Līamu Bērnu (Liam Byrne), 2. augusta audiovizuālajā priekšnesumā uz koncertzāles “Latvija” skatuves Valgīrs Sigurdsons talkā aicinās britu vijolnieku Danielu Pioro (Daniel Pioro). Viņa debijas solo albums “Dust” ir viens no jaunākajiem “Bedroom Community” izdevumiem, un tajā ietverti arī V. Sigurdsona skaņdarbi solo vijolei un elektronikai.

4.augusta pievakarē, apmeklētājiem būs iespēja pirmo reizi solo koncertā piedzīvot un novērtēt īpašo Dāvida Kļaviņa radīto klavieru “470i” skanējumu, kad uz tā muzicēs neatkārtojamais ukraiņu izcelsmes pianists un t. s. “nepārtrauktās klaviermūzikas” flagmanis Ļubomirs Meļņiks.

Ar apbrīnojamu aizrautību un neatlaidību, kas brīžiem robežojas ar apsēstību, jau kopš 1968.gada Ļubomirs Meļņiks pārstāv un aizstāv savu klaviermūzikas valodu, kuras plūdums, šķiet, nekad neapraujas un nepārtrūkst. Vienlīdz lielu vērību pievēršot gan instrumenta skanējumam, gan harmonijām un melodismam, virtuozā klavierspēles tehnika ļauj viņam radīt virstoņus, kas jaucas, savā starpā saduras un brīžiem pat rada jaunas melodijas. Tādējādi sākotnējā kompozīcija ir pārvērtusies līdz nepazīšanai. Lai arī pazīstamāko minimālistu laikabiedrs, līdz salīdzinoši nesenai pagātnei Meļņiks tika uzskatīt par vienu no nenovērtētākajiem māksliniekiem. Nu tas ir mainījies. Pēdējos gadus Meļņika klavierspēli dzird arvien biežāk, arvien lielākās koncertzālēs un arvien vairāk ļaužu. Arī iepriekšējās viesošanās reizes Rīgā un Durbes luterāņu baznīcā bijušas klausītāju pārpilnas.

Aizvadītajā decembrī atzīmējis 70 gadu jubileju un ar izdevniecības “Erased Tapes” gādību klajā laidis savu jaunāko ierakstu “Fallen Trees”, Ļubomirs Meļņiks turpina koncertēt cienījamākajās koncertzālēs un atzītākajos festivālos, un svētdienas vakaru Ventspilī sola pavisam īpašu.

Antra Lācberga
Mārketinga un sabiedrisko attiecību speciāliste
SIA „Kurzemes filharmonija”
Par šo rakstu nav saņemts neviens komentārs.
Pievienot komentāru
Vārds:
e-pasts:



Aktuālās ziņas

mēbeļu izgatavošana
apdrošināšana  octa  granulu katli