Auto sagatavošana pavasarim un padomi iegādājoties vasaras riepas


Foto: Shutterstock.com
Lai arī, visdrīzāk, lielākā daļa Latvijas iedzīvotāju ar savu spēkratu pārvietojas cauru gadu, ir arī tādi, kuri savu auto uz vēso periodu ieziemo. Šādu auto noglabāšanu noteikti apsver kabrioletu vai antīku automobiļu īpašnieki. Lai arī šādi – garāžā stāvējuši braucamie – nav izjutuši ziemas bargo pieskārienu, tie tāpat ir jāsagatavo jaunajai sezonai. Šis raksts ir veltīts tieši tiem, kuri savu automašīnu grasās atmodināt no ziemas miega.

Tehniskā stāvokļa pārbaude

Pirms vērt vaļā sava auto pārsegu, noderēs vienkārša vizuālā pārbaude. Tas nozīmē apstaigāt apkārt spēkratam un pārbaudīt vai zem tā nav aizdomīgas šķidrumu peļķes. Tāpat pastāv iespēja, ka ziemas laikā pie tā tikuši nelieli dzīvnieki, kuri pat mēdz nodarīt kaitējumus. Piemēram, sagrauzt vasaras riepas un citus mīkstāka materiāla elementus; sanest netīrumus ventilācijas atverēs vai pat ierīkot tajās mājvietu. Kad pamata apskate ir veikta, var pievērsties jau rūpīgākai pārbaudei.

Šķidrumi un to noplūdes

Ja zem automašīnas nav redzami izteikti šķidrumu traipi, tālākie soļi prasa atvērt motora telpas pārsegu un veikt tās inspekciju. Noteikti jāpārbauda kādā stāvoklī atrodas visas redzamās šļūtenes – jāmeklē vai tajās nav izteikti redzamas plaisas un vai tās nav vaļīgas, jo dīkstāves un temperatūras maiņas ietekmē tās var mainīt savu izmēru. Pārbaudot motora telpu, kopumā vajadzētu pievērst uzmanību šīm lietām:

  • šļūtenēm;
  • siksnām;
  • vadiem;
  • blīvēm.

Ja redzamu noplūžu nav, tad ir pienācis laiks pārbaudīt vai visi mašīnai tik svarīgie šķidrumi ir svaigi un pietiekamā līmenī. Noteikti ir jāseko līdzi motoreļļas līmenim un tās stāvoklim – nepieciešamības gadījumā to vajadzēs uzpildīt vai nomainīt. Tāpat nedrīkst aizmirst par dzesēšanas šķidrumu un transmisijas eļļu. Atkarībā no auto vecuma, jāpārbauda arī stūres pastiprinātāja rezervuārs. Vecāka gadagājuma braucamajiem par to nav jāuztraucas. Drošības apsvērumu dēļ ieteicams būtu izskalot bremžu sistēmu, ideālā variantā to darot turpat uz vietas – paša spēkiem vai ar mehāniķa palīdzību.

Skalojot bremžu sistēmu, pie viena var pārliecināties vai bremžu diski un kluči ir pietiekamā biezumā, bez nopietnām nodiluma pazīmēm.

Kad nepieciešamie šķidrumi ir nomainīti un līmeņi pārbaudīti, var ķerties klāt nākamajiem elementiem.


Foto: Shutterstock.com

Akumulatora stāvoklis

Automašīnas akumulators ir ļoti svarīga tās sastāvdaļa, nodrošinot startera un elektronikas darbību. Ir jāatceras, ka tas var izlādēties arī ilgākā neizmantošanas periodā, ne tikai pastiprināti izmantojot kādu strāvas avotu. Ieziemojot automašīnu, labākais variants būtu to atvienot un izņemt no motora telpas. Šāds variants pasargās no tā, ka automašīnas elektriskās sistēmas izlādēs akumulatoru pilnībā.

Pirms to ievietot atpakaļ spēkratā, noteikti jāpārbauda tā spriegums. Ja tas ir par zemu – jāveic uzlāde. Vēl viena nianse, par kuru būtu ieteicams neaizmirst – pozitīvie un negatīvie termināļi. Tiem ir jābūt tīriem un jāseko līdzi jebkādām korozijas pazīmēm.

Kad akumulators ir ievietots, laiks pievērsties ritošajai daļai.


Foto: Shutterstock.com

Riepu stāvoklis

Šie tik svarīgie gumijas izstrādājumi būs drošības garants patīkamam un līdzenam ceļam. Visiem zināms, ka tās mēdz nodilt no pārlieku biežas vai aktīvas braukšanas, taču tas nav vienīgais drauds to kalpošanas mūžā. Gumija ir viens no tiem izstrādājumiem, kas laika gaitā zaudē savas īpašības – tā kļūst cieta un plaisā. Tādēļ, katram gadījumam, vispirms jāpaskatās kāds ir riepu ražošanas gads. Ja tās ir vecākas par pieciem gadiem, iespējams laiks iegādāties jaunas vasaras riepas. Riepu apskates laikā var pārliecināties par protektora nodilumu, pumpām vai jebkādiem cita veida bojājumiem. Atstājot auto ilgāku laiku vienā vietā, iespējams novērot arī riepu saplacinājumus, kas rodas auto svaram gulstoties uz tām ilgā laika posmā. No tā var izvairīties, auto glabāšanai speciāli iegādājoties lētas vasaras riepas.

Kad visi galvenie elementi braucamajam apskatīti, var sākt domāt par tā iedarbināšanu. Pirms to darīt, ieteicams veikt nelielus sagatavošanās darbus, lai process būtu pilnīgi drošs.


Foto: Shutterstock.com

Automašīnas iedarbināšana un iekustināšana

Pirms pagriezt automašīnas atslēgu, to vajadzētu izstums ārā no garāžas. Šis ir ieteicams drošības pasākums, lai slēgtā telpā nekrātos izplūdes gāzes.  Vēl viens bīstamības moments ir tehniskas dabas bojājumi, kurus nebija iespējams saskatīt pārbaudot auto stāvokli. Dažādu sistēmu iekšējie bojājumi var pat izraisīt ugunsnedrošas situācijas.

Kad tas ir izdarīts, var sekot šiem soļiem:

  1. Spēkrata iedarbināšana – aizdedzes atslēga jāpagriež vienu reizi, pēc tam nedaudz uzgaidot, lai sistēma sagatavojas iedarbināšanai;
  2. Dzinēja iesildīšana – kad tas sācis darboties, dzinējam kādu brīdi jāļauj pastāvēt tukšgaitā, nespiežot gāzes pedāli un nepalielinot apgriezienus. Kamēr tas iesilst, var pārliecināties vai neparādās aizdomīgi dūmi, vai šķidrumu noplūdes;
  3. Bremžu pārbaude – pirms uzsākt kustību ir jābūt pārliecībai, ka brauciena laikā bremzes nepieviļ. Tās ir jānospiež ar spēku, kādu izmantotu parasti, lai saprastu vai tās nav pārāk vieglas, cietas, un vai pedālis pēc nospiešanas atgriežas sākuma stāvoklī;
  4. Pirmais brauciens – kad pārbaudes ir veiktas, var doties nelielā izbraukumā, lai visi šķidrumi iziet cauri sistēmām.

Kad mašīna ir tehniskā kārtībā, atliek to vienīgi nomazgāt un uzpucēt, jo tai stāvot garāžā, noteikti būs izveidojies kaut neliels netīrumu slānis. Ja nu auto pārbaudes laikā atklājas, ka riepām radies kāds defekts, tās noteikti jānomaina pret jaunām.


Foto: Shutterstock.com

Kādas vasaras riepas izvēlēties?

Varianti ir daudzi un dažādi. Katrs ražotājs cenšas piedāvāt pēc iespējas plašāku klāstu, lai patērētajiem būtu iespēja izvēlēties tādas riepas, kas atbilstu konkrētiem apstākļiem un braukšanas stilam. Viens no biežākajiem faktoriem riepu izvēlē noteikti ir cena. Iegādājoties lētas vasaras riepas, pastāv iespēja, ka tām būs visai īss kalpošanas mūžs, tāpēc svarīgāk būtu atrast ideālāko cenas un kvalitātes attiecību.

Riepas kopumā iedala pēc to protektora tipa. Tam var būt simetrisks vai asimetrisks raksts, raksts ar norādītu virzienu, kā arī asimetrisks protektors ar norādītu virzienu. Katram no šiem piemīt savas īpašības, ar kurām jāiepazīstas, pirms veikt pirkumu.

Simetrisks raksts – tām ir zema rites pretestība un trokšņa līmenis, laba saķere un augsts degvielas ekonomijas rādītājs.

Asimetrisks raksts – tam ir raksturīgs zems trokšņa līmenis, laba saķere ar ceļa virsmu un laba ūdens novadīšanas spēja.

Raksts ar norādītu virzienu – šādas riepas nodrošinās labu saķeri ar virsmu, kā arī maksimāli labi novadīs lieko ūdeni. Šāds raksts garantēs arī labu vadāmību pie liela ātruma un būs diezgan taupīgas degvielas patēriņa ziņā.

Asimetriska/norādīta virziena raksts – šāds ne tik izplatīts raksts ļaus ļoti labi novadīt ūdeni un saglabāt labu saķeri kā līkumos, tā arī taisnvirziena kustībā.

Lai auto kalpotu ilgi, ik pa laikam nepieciešams pārbaudīt tā stāvokli. Ļoti svarīgi tas ir arī uzsākot jaunu sezonu, ja braucamais ziemā vienkārši nostāvējis garāžā. Sistēmā esošie šķidrumi ar laiku mēdz nostāties un arī citi elementi var tikt pakļauti laika zobam atrodoties dīkstāvē.

Vasaras riepas un noderīgas konsultācijas var saņemt riepu tirdzniecības vietā Riepas1. Ieskaties un izvēlies!

Par šo rakstu nav saņemts neviens komentārs.
Pievienot komentāru
Vārds:
e-pasts:



Aktuālās ziņas

mēbeļu izgatavošana
apdrošināšana  octa  granulu katli