Gada TOP 3 mazumtirdzniecībā un kas nozari sagaida nākamgad?


public. foto
Aizvadītais gads mazumtirdzniecībā ir bijis dinamisks pagrieziena gads, kas nesis virkni uzlabojumu un izmaiņas, kas nozari ietekmēs ilgtermiņā. To veicināja ne tikai pieaugošā konkurence un tehnoloģiju attīstība, bet arī izmaiņas nodokļu politikā un iedzīvotāju pirktspējas paaugstināšanās.

Galvenie notikumi, kas ietekmēja mazumtirdzniecību 2018.gadā:

1. Pircējiem svarīga zema cena.  Produktu cena joprojām ir svarīgs faktors pircēju lēmumu pieņemšanas procesā. Pārtikas produktiem ir bijusi zema inflācija, gan pateicoties veikalu cenu samazināšanas politikai, gan izmaiņām likumdošanā. Gada sākuma valstī tika ieviesta samazinātā 5% PVN likme Latvijai raksturīgiem svaigiem augļiem, ogām un dārzeņiem. Šīs izmaiņas ievērojami palielinājušas to pieprasījumu un arī piedāvājumu lielveikalos. Piemēram, “Maxima Latvija” ražas laikā vietējo dārzeņu īpatsvars pārsniedza pat 80% no kopējā sortimenta veikalos. Latvijai būtu jāpārņem samazinātās PVN likmes ieviešana arī citiem pārtikas produktiem, kas jau ilgstoši veiksmīgi tiek piemērota vairākas Rietumeiropas valstīs.

2. Strauja jaunu formātu attīstība. Pielāgojoties aizvien lielākai iedzīvotāju ikdienas dinamikai, pilsētas vidē ienāk neliela, mazā formāta lielveikalu ķēžu veikali, kas ļauj vajadzīgās un ierastās preces iegādāties ātrāk. Šādi veikali ir atvērušies ne tikai Rīgas centrā, bet arī mikrorajonos un citās Latvijas pilsētās. Vienlaikus vērojama tendence, ka lielo veikalu apmeklējumu skaits sācis samazināties, jo iepirkšanās tajos var prasīt pat vairākas stundas. Kā Amerikā, tā Eiropā aizvien izplatītāki kļūst pārdomāti koncepta veikali ar nelielām tirdzniecības zālēm. “Maxima” dažādojusi veikalu formātus, tos īpaši pielāgojot katras vietas iedzīvotāju ikdienas paradumiem.

3. Aug iedzīvotāju labklājība. Latvijas iedzīvotāju pirktspēja ir uzlabojusies, ko parāda ne tikai bezdarba līmeņa samazināšanās un vidējā atalgojuma pieaugums, bet arī pieprasījuma palielināšanās dārgākiem un ekskluzīviem produktiem. Brīvie līdzekļi ļauj iedzīvotājiem vairāk rūpēties par sevi, kā rezultātā ir audzis pieprasījums arī pēc veselīgiem un nišas produktiem, piemēram, īpaši veģetāriešiem un vegāniem veltītām produktiem.

Nozīmīgas tendences 2019. gadam: mazumtirdzniecība - zaļāka, izklaidējošāka un patriotiskāka

1. Mazumtirgotājs par zaļāku vidi. Neskatoties uz to, ka lielāko ietekmi uz vidi rada mājsaimniecības, tieši vadošie veikalu tīkli aizvien vairāk aktīvi investē videi draudzīgu iniciatīvu īstenošanā. Arī Eiropas Parlaments, pieņemot virkni atbildīgu lēmumu iestājas par zaļāku vidi, ierobežojot gan plastmasas maisiņu, gan vienreizējo plastmasas izstrādājumu ražošanu.

2. Kļūst efektīvāka, bet arī izklaidējošāka. Šobrīd Latvijā un pasaulē aizvien pieaug efektivitātes paaugstināšanas nozīme uzņēmējdarbībā, tostarp arī mazumtirdzniecībā. Tehnoloģijas, tai skaitā mākslīgais intelekts un blokķēdes (blockchain), sniedz aizvien jaunus risinājumus, kā uzlabot gan produktivitāti un darba apstākļus, gan iepirkšanās pieredzi. Papildus resursi, kas atbrīvojas efektivitātes paaugstināšanas rezultātā, tiek investēti ne tikai cenu samazināšanā, bet arī kvalitatīvas jaunas veikalu un interneta vides radīšanā, lai apmierinātu šodienas patērētāju, kam iepirkšanās no ikdienas nepieciešamības arvien vairāk pārvēršas par izklaidi.

3. Patriotisms ikdienas pirkumos. Cilvēki kļūst aizvien patriotiskāki un vairāk izvēlas vietējos produktus un arī pirkumus ar izsekojumu izcelsmi, kas veicina to piedāvājuma paplašināšanos arī lielveikalos. Eiropā vadošie privātie uzņēmēji ar vien vairāk atbalsta vietējo ražotāju un jauno lauksaimnieku attīstību ne tikai nodrošinot tirdzniecības vietas, bet arī piedāvājot īpašas programmas ar bezmaksas izglītojošām lekcijām un padomiem mārketinga aktivitātēs. “Maxima Latvija” turpinās aktīvi iesaistīties vietējās kopienas dzīvē, atbalstot iedzīvotājiem svarīgas iniciatīvas un sekmējot mazo uzņēmēju izaugsmi.

Par SIA „Maxima Latvija”:

SIA "Maxima Latvija" ir mazumtirdzniecības tīkls ar 160 veikaliem Latvijā, no kuriem 128 ir “X” formāta veikali, 24 ir “XX” un pieci ir “XXX” formāta veikali, kā arī trīs ir "Maxima Express" veikali. Šogad "Maxima" ir kļuvusi arī par elektromobilitātes līderi Ziemeļeiropā, ieviešot ar litija jona akumulatoriem darbināmus krāvējus un videi draudzīgu tehnoloģiju, kas vienkāršo darbinieku ikdienas darbu un padara to krietni ērtāku. Uzņēmuma veikalos strādā aptuveni 7500 profesionāļi, uzņēmumam ir divi loģistikas centri un interneta pārtikas preču veikals barbora.lv. "Maxima" veikali sortimentā Latvijā ir līdz pat 60 000 produktu. "Maxima" turpina paplašināt vietējo produktu sortimentu un piegādā tos no lauksaimniekiem, zemniekiem, vidējiem un mazajiem uzņēmumiem, kā arī amatniekiem, kuri atrodas tuvu pircēju dzīvesvietām. Uzņēmums ir daļa no holdinga kompānijas "Maxima Grupe", kas ir lielākais mazumtirdzniecības tīkls un darba devējs Baltijas valstīs ar vairāk nekā 30 000 darbinieku piecās valstīs (Lietuvā, Latvijā, Igaunijā, Polijā un Bulgārijā).

SIA "Maxima Latvija"
Par šo rakstu nav saņemts neviens komentārs.
Pievienot komentāru
Vārds:
e-pasts:



Aktuālās ziņas

mēbeļu izgatavošana
apdrošināšana  octa  granulu katli