Aizraujoši veidi kā pašmācības ceļā apgūt programmēšanas pamatus

Programmētāju profesija ir aizraujoša un interesanta, turklāt attīsta iemaņas, kas noder ikvienam, kā piemēram, trenē loģisko domāšanu, spriestspēju un radošumu. Programmētāju skolas "Codelex" vadītājs Sandris Artemjevs dalās ar ieteikumiem kā praktiskā un aizraujošā veidā gūt ieskatu programmēšanā, izmēģinot savus spēkus, neatkarīgi no iepriekšējās pieredzes. Šis soļi būs interesanti gan skolniekiem, gan cilvēkiem, kam apnikusi patreizējā profesija un meklē kaut ko jaunu, vai vienkārši var būt kā nodarbošanās hobija līmenī.

Ja ir nopietna vēlme izmēģināt savus spēkus programmēšanas jomā, tad pašmācības ceļā meklējot informāciju lielākie riski ir lieki iztērēts laiks, studējot dažādus materiālus, kuros pārklājas tēmas, kā arī sadrumstalotas zināšanas, iemācoties izdarīt dažādas lietas, par kurām nav skaidrs ko ar to iesākt tālāk – kā praktiski šīs iemaņas pielietot. Tādēļ šeit daži ieteikumi no pieejamiem bezmaksas resursiem, kuros iespējams sekot līdzi apgūtajām tēmām cikliski virzoties uz priekšu.

  1. Grasshopper mobilā lietotne – ar šo resursu gluži programmēt neiemācīsies, jo tas tomēr ir telefons, taču tur pieejami labi sākuma uzdevumi, dažādos līmeņos – ar priekšzināšanām un bez priekšzināšanām. Iespēja apgūt kā rakstīt JavaScript kodu, dodot vizuālos uzdevumus un piedāvājot kodus, kurus ievietot, lai nonāktu pie izvirzītā uzdevuma rezultāta – piemēram pirmajā uzdevumā ir jāizveido Francijas karogs trīs rindās, taču tas ir vizuāli saistoši noformēts. Šis ir labs variants tiem, kuriem ir brīvais laiks, piemēram, sabiedriskajā transportā, bet nav iespējas stundām sēdēt pie datora, vēl nesaprotot vai tas interesē un vai redz tam jēgu. Šis ir tāds labs pirmais mazais kurss, kuram izejot cauri un izpildot šos konceptiņus var saprast vai tas interesē un ja jā, tad pāriet jau pie citiem uzdevumiem.

  2. Mājaslapa Codeacedamy.com – šeit ir pieejamas bezmaksas pirmās 7 dienas, taču tas sākumam ir pietiekami, ja vari veltīt šajās dienās tam laiku. Šeit ir viss strukturēti sarakstīts un pieejams – video formātā ir informācija un ir arī kādi uzdevumi, kuriem iziet cauri un virzīties uz priekšu. Šeit gan iziet visu JavaScript koda kursu prasa aptuveni 30 stundas, taču es iesaku izpildīt aptuveni 50%, jo pārējos 50% jau sākas padziļinātākas lietas, kuras jau ir specifiskākas un ja galvenais mērķis ir tīri saprast vai tas interesē vai nē, tad to var saprast arī aizpildot tikai pirmo pusi.

  3. Mājaslapa Codingame.com – Šajā lapā ir ļoti daudz dažādas spēles, kurās ir noteikts kas ir jāizdara – piemēram helikopteram ir jālido virs kalniem un jāšauj pa kalniem, pirms helikopters tajos ietriecas. Tiek dota vizuālā daļa, kur var redzēt notiekošo un ir koda daļa ar norādēm kas ir jādara, lai varētu sasniegt to vajadzīgo rezultātu. Ir mazi, sastrukturizēti uzdevumi, kurus veicot iegūsti pieredzes punktus un tiec pie arvien grūtākiem uzdevumiem, turklāt ir arī Latvijas top rezultātu saraksts, kas cilvēkiem, kuriem patīk sacensties, var ļoti labi nostrādāt kā motivācija. Šis ir labs veids kā trenēt sevi un savu domāšanu risināt mazas problēmas programmēšanā. Galvenais kas ir jāiemācās – spēt sadalīt šīs lielās problēmas pa maziem solīšiem, lai tās atrisinātu. “Clash of Code” sadaļā ir arī pieejama 5 minūšu kodēšanas cīņa, kurā savācas līdz 12 cilvēkiem, kuriem visiem iedod vienu uzdevumu un tad attiecīgi kurš vai nu ātrāk, vai īsākā veidā ir uzrakstījis kodu, uzvar.

  4. Dažādi “meet-up” – lielākā daļa gan norisinās Rīgā, taču noteikti arī labs veids kā uzzināt kaut ko jaunu – dodoties uz uzņēmumu organizētajiem pasākumiem, kuros tiek prezentēts līdz šim sasniegtais un spriests par dažādām IT jomas aktualitātēm. Bieži vien tie ir augsta līmeņa pasākumi, tādēļ saturiski tas var arī nebūt ieguvums, taču šis ir labs veids kā iepazīt programmētājus un lauzt kādus radušos priekštatus, piemēram, ka visi programmētāji ir nūģi. Tā arī ir iespēja sajust vidi un izmantot iespēju iepazīties ar jauniem cilvēkiem, kuri darbojas programmēšanā, iespējams pat veidojot kādus kontaktus vai pajautāt kādus ieteikumus ko darīt tālāk, ko apgūt. Cilvēki šādos pasākumos lielākoties ir ļoti atsaucīgi. Uzņēmumu rīkotās tikšanās ieteicamas vairāk, jo tajās viņi grib parādīt ar ko nodarbojas, kā arī atrast kādus jaunus darbiniekus. Programmēšanas skolu rīkotās tikšanās lielākoties ir publicitātei, ar cita līmeņa informāciju un kvalitāti.

  5. Atrast sev mentoru – Mentors, jeb cilvēks, kurš palīdz, noder brīdī, kad ir jau izmēģinātas iepriekš nosauktās lietas un ir jau skaidrs, ka programmēšana tiešām interesē. Lai gan programmētāju Latvijā izteikti trūkst, tomēr reti kuram draugu vai paziņu līmenī nav neviens, kurš darbojas šajā jomā, tādēļ atrast sev šādu mentoru nevajadzētu būt problēmai. Mentors var palīdzēt turpināt pašmācību ceļā apgūt dziļākas zināšanas programmēšanā, dodot kādus uzdevumus. Nav arī nepieciešams cilvēks ar milzīgu pieredzi – mūsu skolas absolventi, kuriem programmēšanā ir 3-4 mēnešu pieredze, palīdz un mentorē citus – lai saprastu kas ir nepieciešams darbā, ar to pilnīgi pietiek sākumam. Galvenais ir, ka blakus ir cilvēks, kurš var palīdzēt un īstā brīdī iedvesmot nepadoties un pateikt, ka tas nav tik grūti, kā tai mirklī šķiet, un palīdzēs atrast īsto informāciju.

Pašmācības ceļā apgūstot programmēšanas pamatus svarīgi nospraust konkrētu mērķi, izvirzīt sev uzdevumus, lai ir uz ko iet un ir skaidrs brīdis, kad esi šo punktu sasniedzis un vari izvirzīt sev nākamo uzdevumu. Programmējot mājaslapu to var arī nekad nepabeigt, jo vienmēr var kaut ko atjaunot, izdarīt savādāk, pievienot vai noņemt, tādēļ svarīgi izvirzīt konkrētu mērķi, sākot ar vieglākiem uzdevumiem un lēnām virzoties uz grūtākiem, apjomīgākiem uzdevumiem, pretējā gadījumā mērķa nesasniegšana var noslāpēt interesi un motivāciju.

Kaiva Anna Upleja,
“Codelex” pārstāve
Par šo rakstu nav saņemts neviens komentārs.
Pievienot komentāru
Vārds:
e-pasts:



Aktuālās ziņas

mēbeļu izgatavošana
apdrošināšana  octa  granulu katli