Daugavpils dome pirks tramvajus no Krievijas militāri rūpnieciskā kompleksa


foto;grani.lv
Daugavpils domes konkursā par jaunu tramvaju piegādi uzvarējis Lietuvas uzņēmums, kas sola tramvajus no Tveras Krievijā. Tramvaju ražo šīs pilsētas lokomotīvju rūpnīcā, kas pieder uzņēmumam Transmašholding.

Šī un citas koncerna rūpnīcas ir Krievijas ieroču ražotāji, kas izgatavo, piemēram, starta platformas starpkontinentālajām raķetēm. 

Krievijas armijas televīzijas kanāls Zvezda janvārī stāstīja par Krievijas prezidenta vizīti Tveras lokomotīvju rūpnīcā. 

Rūpnīca pilda Krievijas armijas pasūtījumus, ražo speciālus vagonus apcietināto pārvadāšanai, platformas radiaktīvu vielu transportam un vagonus, ko var izmantot raķešu startam. Jau no 70.ajiem gadiem Tveras lokomotīvju rūpnīca ražo specālus maskētus vilcienus, kas reizē ir arī starpkontinentālo raķešu palaišanas sistēmas. 

Tveras lokomtīvju rūpnīca ir Krievijas koncerna Transmašholding sastāvdaļa. Koncerns plaši iesaistīts Krievijas militārajos pasūtījumos. Tā uzņēmums Metrovagonmaš ražo šasijas pretgaisa aizsardzības kompleksiem BUK, TOR un Tugansk.

Kolomenskas rūpnīcā top dīzļdzinēji Krievijas flotes zemūdenēm. 

Koncerna sastāvā ir arī separātistu kontrolē esošā Luganskas lokomotīvju rūpnīca.

2016.gada nogalē par sakariem ar Transmašholding no amata vajadzēja aiziet Lietuvas dzelzceļa valsts uzņēmuma vadītājam 

Stasim Daļickim. 

Lietuvas Seima Nacionālās drošības un aizsardzības komiteja sacēla skandālu, jo Lietuvas dzelzceļš no Transmašholding bija iepērcis lokomotīves par 44 miljoniem eiro.

Lietuvas Seima deputātus bija uztraucis arī tas, ka Transmašholding īpašnieku vidū ir Andrejs Bokarevs, kurš no 2015.gada ir 25% īpašnieks koncernā Kalašņikov. Šo ieroču ražotāju savos sankciju sarakstos iekļāvusi gan Eiropas Savienība, gan ASV.

Lietuvā Transmašholding intereses pārstāv uzņēmums Railvec. 

Šis SIA Daugavpilij piedāvā iegādāties Transmašholding koncernā ražotos tramvajus.

ALEKSANDRS MOVČANS SIA RAILVEC Komercdirektors 

Ir vairākas šo tramvaju sērijas. Tie tagad strādā, cik es zinu, Rostovā, Maskavā, Pēterburgā, cik es zinu, ir parakstīti līgumi, ka Kazaņā gatavojas.

Nav tā, ka šis holdings ražo arī kādas militāras preces ? Nē, cik es zinu, neko tādu viņi uz šodienu neražo.

Firma Railvec ar Tveras tramvajiem uzvarēja Daugavpils konkursā par videi draudzīgu tramvaju iegādi, izmantojot Eiropas struktūrfondu naudu.

Daugavpilī lieliski zina, ka jaunos tramvajus ražos Krievijas militāri rūpnieciskais komplekss, taču tā kā drošības iestādes nav izvirzījušas nekādas pretenzijas, pirks vienalga, jo Krievijā ražotie ir divreiz lētāki nekā tādi, ko piedāvā Eiropa.

ROMANS SAVICKIS, PU Daugavpils satiksme valdes loceklis

Cik es zinu, Mums ir Drošības policija, kas šitās lietas var pārbaudīt. Mums kā pasūtītāju tas principā neinteresē. Ja Drošības policijai vai speciālajiem dienestiem būs kaut kādas pretenzijas, mēs, protams, ka izskatīsim. Līdz šim brīdim tādu nav.

Tveras rūpnīcu pārstāvošais Lietuvas uzņēmums bija viens no diviem pretendentiem, kas startēja konkursā. Otrs bija Baltkrievijas uzņēmums, kas piedāvāja konkursa noteikumiem neatbilstošu eksperimentālu modeli. Daugavpils mērs Rihards Eigims uzskata, ka tramvaju izcelsme nav iemesls, lai konkursu apturētu, jo pilsētai vajag travajus.

RIHARDS EIGIMS Daugavpils domes priekšsēdētājs (ZZS)

Bet jums pašam neliekas savādi pirkt tramvaju no kompānijas, kas iesaistīta militārajos pasūtījumos ? Bet jūs saprotiet, cik es atceros tā ir trešā konkursa, trešā reize tramvajiem. Bet es nezinu, vai pieci vai seši gadi tā iet. NU... Kur mēs tagad ejam ? Vai tad mēs atkal bremzem, tad būs citā reizē konkurss, nu man kauns būs, kāpēc šitā.

Lai Daugavpils tiktu pie Krievijas tramvajiem, nepieciešams vēl atast papildus naudu. Šobrīd ir pieejami 2,5 miljoni no Eiropas struktūrfondiem. Tveras rūpnīca par tramvajiem prasa 4 miljonus. Dome grasās ņemt kredītu.

JĀNIS LĀČPLĒSIS Daugavpils domes deputāts (Latgales partija)

Vai atbalstīsiet konkursa uzvarētāja papildus finansējuma piešķiršanu konkursa uzvarētāja izvēlei, kas ir firma, kas piegādā tramvajus no Tveras? Nu, es uz šobrīdi nevaru atbildēt, jo jāredz visi dokumenti.

Vai jūs uzmanīgu varētu darīt arī tas, ka šis uzņēmums atrodas koncernā, kas ražo militāro bruņojumu Krievijai? Nu priekš tam jau būtu jāsaņem tad attiecīgi mūsu ministriju vai iestāžu atzinums, ir vai nav viņš pakļauts sankcijām. Arī šādu dokumentu, pirms pieņemt lēmumu, noteikti, ka gribēsies redzēt.

Par to, ka viņš Tverā ir militārajā kompleksā, man nav.... Lai gan Tverā jau tikai ieročus vien ražo.

Tveras apgabals ir viena no militarizētākajām vietām Krievijā. Apgabalā ir 1,4 miljoni iedzīvotāju un 17 militārās bāzes, tai skaitā starpkontinentālo raķešu divīzija. Tveras lokomotīvju rūpnīcai ir  sadarbība ar koncernu Uralvagonzavod, pasaulē lielāko tanku ražotāju. Par Daugavpils domes plāniem Tverā pirkt tramvajus iebildumus ceļ Saeimas Aizsardzības un Nacionālās Drošības komisijas deputāti.

KĀRLIS SERŽANTS Nacionālās Drošības komisijas priekšsēdētājas biedrs (ZZS)

šāds te darījums ir manā uztverē NATO valstij apkaunojošs un neiespējams. 

Acīmredzami, es domāju, ka es varētu Nacionālajā Drošības komisijā šo jautājumu pacelt strauji un ātri.

AINARS LATKOVSKIS Saeimas Aizsardzības un iekšlietu komisijas priekšsēdētājs (Vienotība)

Manā skatījumā nekādā gadījumā nevajadzētu slēgt šādu līgumu. 1:27 Nekādā gadījumā.

Par Daugavpils sadarbības parneri ir neizpratnē arī aizsardzības ministrs Raimonds Bergmanis, jo Ar tramvaju iegādi Daugavpils saistības pret Krievijas militāro rūpnīcu nebeigsies. Tos vajadzēs arī remontēt. Ministrs saredz risku, ka Daugavpils sabiedriskais transports var kļūt atkarīgs no Krievijas militārā ražotāja.

RAIMONDS BERGMANIS aizsardzības ministrs (ZZS)

Viennozīmīgi, ka ir daudzas lietas jāizvērtē un par to ir jādomā vienmēr, jo šobrīd ir daudzi un dažādi notikumi, kā risināt šīs lietas un jāizvērtē ir visi, daudz plašākā redzējumā, kā tas nākotnē iesaistīsies. Kaut vai mums ļoti svarīga lieta, piemēram, ir mūsu iepirkumu jomā ir šīs piegāžu drošības, kas šo tramvaju uzturēšanā būs ļoti būtiskas. Un tāpēc arī mūsu sistēmā šobrīd arvien mēs izmantojam Padomju savienībā ražotās helikopteru platormas, no kurām mēs tuvākajos gados arī iesim prom, jo tas ietekmē šo piegāžu drošību. Un remonta iespējas, līdz ar to tā mēs domājam un tāpēc arī cenšamies apzināt šos riskus.

Premjerministrs Māris Kučinskis ar savu politiskās apvienības biedru Rihardu Eigimu šonedēļ satikās valdības namā struktūrfondu darba grupā. Tomēr tramvaju iepirkumu neesot paspējuši pārrunāt, jo Eigims apspriedi pārāk agri pametis.

MĀRIS KUČINKSIS Ministru prezidents (ZZS)

Ar Eigima kungu es vakar nerunāju, viņš nesagaidīja beigas sanāksmei, bet informācija ir nodota Satversmes Aizsardzības birojam, atbildi vēl neesmu saņēmis. Līdz ar to nekādas informācijas man par šo nav. Lietuvā gan par šo bija skandāls. Kā būs atbilde, tad arī skatīsim, protams.

Drošības policija uzskata, ka pašvaldībai, izvēloties pakalpojumu sniedzēju, būtu jāņem vērā ne tikai cena, bet arī  reputācijas riski. Sabiedriskā transporta iegāde no ražotāja, kas neatrodas Eiropas Savienībā vai NATO, ilgtermiņā varot nelabvēlīgi ietekmēt nacionālās intereses.

 

tv3 Nekā Personīga
Par šo rakstu nav saņemts neviens komentārs.
Pievienot komentāru
Vārds:
e-pasts:



Aktuālās ziņas

virtuves mēbeles
apdrošināšana  octa  metāla durvis  kasko apdrošināšana  vannu restaurācija