Zane Driņķe: Vidējais uzņēmējs Latvijā – digitāli patriotisks, bet izmanto iespēju paust nepatiku


Zane Driņķe. public. foto
Kurzemē ir optimistiskākie uzņēmēji, Latgalē – pesimistiskākie. Vēl ir arī "jaunie uzņēmēji", "pelnošākie uzņēmēji", "bagātākie uzņēmēji" u.c. Tā liecina ziņu virsraksti. Kādi īsti ir Latvijas uzņēmēji un vai ir vidējais statistiskais uzņēmējs? Vidējais Latvijas uzņēmējs ir patriotisks un plāno palielināt savu darbinieku atalgojumu. Viņam vai viņai nav konkrēta dzimuma, toties ir mērķi, plāni, ambīcijas un idejas, norāda Biznesa augstskolas Turība Uzņēmējdarbības vadības fakultātes dekāne Zane Driņķe.

Izplatītākā uzņēmējdarbības forma - SIA

Uzņēmumu reģistra dati liecina, ka 2019. gadā Latvijā reģistrēts 191 731 uzņēmums un komersants. Paraugoties uz sadalījumu pēc to veidiem, jāsecina, ka lauvas tiesa (vairāk nekā 95 000) ir SIA, aptuveni 43 000 ir mazkapitāla SIA, 25 000 – zemnieku saimniecības, 11 000 - IK. Analizējot pēc darbības veida, redzams, ka lielākā daļa uzņēmumu darbojas vairumtirdzniecības un mazumtirdzniecības, kā arī automobiļu un motociklu remonta jomā, viņiem seko lauksaimniecības, mežsaimniecības un zivsaimniecības jomas pārstāvji, tad – citi pakalpojumi, profesionālie, zinātniskie un tehniskie pakalpojumi.

Digitālie patrioti

Latvijas Universitātes Matemātikas un informātikas institūta Tīkla risinājumu daļa ir izpētījusi, ka 59% uzņēmēju Latvijā ir mājaslapa, turklāt lielākā daļa no viņiem (62,5%) izvēlējušies nacionālo domeinu “lv”, kas norāda uz digitālo patriotismu. Pakāpeniski sāk veidoties vidējā uzņēmēja profils - viņam vai viņai pieder SIA, kas darbojas vairumtirdzniecības vai mazumtirdzniecības nozarē. Tā kā lielākā daļa uzņēmumu Latvijā jau desmit gadus ir mikrouzņēmumi (78%), sliecos domāt, ka vidējais uzņēmējs tomēr nodarbojas ar mazumtirdzniecību. Ir uzņēmuma mājaslapa ar domeinu “lv”.

Cilvēks – orķestris

Vēl vidējais statistiskais uzņēmējs ir cilvēks – orķestris. Visbiežāk viņš vai viņa pats arī atbild par mārketingu, reklāmu, personāla vadību, jaunu klientu piesaisti un tirgus izpēti. Viņš/a ir elastīgs, ātri pieņem lēmumus un nepieciešamības gadījumā spēj pārorientēties uz citu tirgu. Tā kā no visiem Latvijas uzņēmējiem trešā daļa ir sievietes, jāsecina, ka vīrieši ir vairākumā. Man tomēr gribētos teikt, ka uzņēmējam nav konkrēta dzimuma, bet ir mērķi, plāni, ambīcijas un idejas!

Sievietes kritiskākas par vīriešiem

Vidējais uzņēmējs nav apmierināts ar valsts īstenoto nodokļu un ekonomisko politiku. Turības Biznesa indeksa dati liecina - 56,7% uzņēmēju norādījuši, ka valdības darbība traucē viņu uzņēmumu attīstībai, 74,7% norādījuši, ka administratīvais slogs, ar ko saskaras uzņēmēji, ir par lielu, savukārt 50,6% atzīst – ar uzņēmējdarbību saistītā tiesiskā vide ir slikta. Ja salīdzina uzņēmēju vīriešu un uzņēmēju sieviešu nostāju, var secināt, ka sievietes ir nedaudz kritiskākas, taču tajā pašā laikā 95% sievietes uzņēmējas norāda, ka nenožēlo lēmumu par uzņēmējdarbības uzsākšanu.

Neapmierināts, bet turpina darboties

Jautāsiet, cik vecs vai jauns ir vidējais uzņēmējs? Lai gan vidējais uzņēmēja vecums ir 47 gadi, mazkapitāla SIA visbiežāk reģistrē jauni cilvēki – vecumā no 21 līdz 30 gadiem. Un vēl viena laba ziņa – nākamā gada laikā 90% uzņēmēju plāno palielināt darbinieku atalgojumu par 5%, kas nozīmē, ka arī mūsu – vidējais uzņēmējs – to darīs.

Vidējais statistiskais uzņēmējs ir ļoti interesants – ikvienā aptaujā viņš lielākoties ir negatīvs un izmanto iespēju izstāstīt, kas viņu neapmierina, tajā pašā laikā ikdienā viņš darbojas, turpina attīstīt savu biznesu un rada darbavietas citiem.

Autore: Biznesa augstskolas Turība Uzņēmējdarbības vadības fakultātes dekāne Zane Driņķe

Biznesa augstskola Turība
Par šo rakstu nav saņemts neviens komentārs.
Pievienot komentāru
Vārds:
e-pasts:



Aktuālās ziņas

mēbeļu izgatavošana
apdrošināšana  octa  Kafijas automātu remonts