Pircēji Igaunijā un Lietuvā labprāt pārņem kasiera funkcijas, bet kā ir Latvijā?


public. foto
Ja pircējam ir patīkami iepirkties, iegūst ne tikai viņš pats, bet arī pakalpojuma sniedzējs. Īpašu iepirkšanās pieredzi piedāvā internetā pieejamie tirdzniecības pakalpojumi un to attīstības projekti, kuru rezultātā pircējiem tagad ir iespēja iejusties kasiera lomā. Mobilais preču pašskenēšanas risinājums ir populārs Skandināvijas valstīs un Igaunijā, bet Lietuvā šādu risinājumu pirmais tirdzniecības centrs ieviesa šī gada februārī. Pašapkalpošanās preču skenēšana ir kļuvusi par daudzu pircēju ikdienu un sniedz patīkamu iepirkšanās pieredzi, bet mīts par pieaugošo zādzību skaitu ir tikai tukšas runas.

Neviens nevēlas stāvēt rindās

„Iepērkoties tirdzniecības vietās vislielāko nepatiku pircējiem izraisa stāvēšana garajās rindas un preču izlikšana pie kases. Pēc tam, norēķināšanās procesā, visvairāk laika aizņem preču skenēšana. Tas arī veido rindas gan pie parastām, gan pie pašapkalpošanās kasēm, īpaši t.s. sastrēgumstundās. Samazināt nepatīkamo rindu pie kasēm bija viens no iemesliem, kāpēc piedāvājām pašapkalpošanās preču skenēšanas tehnoloģiju Baltijas valstīs”, stāsta Baltijas valstu viedās tirdzniecības sistēmas ieviešanas kompānijas „StrongPoint” vadītājs Rimants Mažulis (Rimantas Mažulis).

Risinājuma pamatā ir visā tirdzniecības platībā ieviest pircējiem rokās pārnēsājamas preču skenēšanas iekārtas. Lietošanas process ir vienkāršs: pircējs izvēlas preces, uzreiz tās noskenē un ievieto tās savā grozā vai maisiņā, pirms iziešanas no veikala, atliek vien par tām samaksāt. Šādi kompakti termināli veikalos var būt desmitreiz vairāk nekā tradicionālās un pašapkalpošanās kases.

Palīdz piesaistīt vairāk pircēju

Šīs tehnoloģijas panākumus, pēc „StrongPoint” vadītāja domām, apstiprina arī analoģisku risinājumu popularitāte Skandināvijas valstīs un Igaunijā. Skandināvijas valstīs pirmās šādas mobilās preču skenēšanas ierīces parādījās jau 1998. gadā, bet Igaunijā 2009. gadā un tās ir ieguvušas ļoti lielu popularitāti. Šī gada februārī šo tehnoloģiju saviem pircējiem piedāvāja arī pirmais tirdzniecības centrs Lietuvā.

„Valstīs, kurās ir plaši izplatījusies pašapkalpošanās sistēma, tirgotāji ir novērojuši 7–14 procentu pārdošanas pieaugumu konkrētajā veikalā pēc šīs sistēmas ierīkošanas. Tādu pieaugumu var skaidrot ar to, ka pievilcīgā iepirkšanās pieredze stimulē pircēju vairāk apmeklēt šo veikalu”, uzsver R. Mažulis.

Interesi par šādām ierīcēm izrāda arī SIA ELVI Latvija komercdirektore Laila Vārtukapteine. "Mobilās preču pašskenēšanas ierīces ir mūsdienīgs un interesants mehānisms, kas pircējiem piedāvā savdabīgu iepirkšanās pieredzi, padarot iepirkšanos ātrāku un interesantāku, turklāt šādas sistēmas ieviešanai nepieciešamā veikala pārveide nav tik fundamentāla, kā, piemēram, uzstādot pašapkalpošanās kasu sistēmas, tāpēc šāda veida tirdzniecības risinājums varētu būt piemērots dažāda tipa veikaliem un mēs neizslēdzam iespēju, ka kāds no ELVI sadarbības partneriem kādreiz var pieņemt lēmumu veikala vidi papildināt ar šādiem vai līdzīgiem inovatīviem rīkiem, kas gan veikalu darbiniekiem, gan pircējiem var sniegt jaunu iepirkšanās pieredzi."

R. Mažuļis stāsta, ka tirgotāju investīcijas šajā inovatīvajā iepirkšanās tehnoloģijā ir atkarīgas no veikala lieluma un vēlamo ierīču skaita veikalā. Cik ilgā laikā atmaksājas investīcijas, ir atkarīgs no tā, cik intensīvi šīs ierīces tiek izmantotas. Veiksmes gadījumā šāds risinājums var atmaksāties viena vai divu gadu laikā.

Neprovocē zādzības

Skandināvijas un Igaunijas pieredze rāda, ka baidīties par paaugstinātu zādzību skaitu nav pamata, stāsta R. Mažuļis. Zādzību novēršanu nodrošina tas, ka pircējs, kurš saņem mobilo preču skenēšanas ierīci, ir identificējams - izmantojot personīgos datus, pircējam tiek izdota lojalitātes karte. Sistēmai ir iespēja izvērtēt pircēja uzticamības līmeni, kas pircējiem piešķirams atkarībā no viņu uzvedības veikalā. Tirdzniecības centra konsultants veic pārbaudi un pircējam var tikt piemērota atkārtota, daļēja vai visu preču skenēšana. Piemēram, ja pircējs atkārtoti skenē un anulē noskenētās preces datus, konsultants tam nešaubīgi piedāvās savus pakalpojumus – pārbaudīs, vai klients nav pieļāvis kļūdu skenējot.

Pircēja lojalitātes karte aizvien paliek kā galvenais klienta identifikācijas līdzeklis, kaut arī Skandināvijā tiek izmantoti arī citi personas dokumenti, piemēram, vadītāja apliecība. Vēl viens līdzeklis ir viedtelefons ar ielādētu aplikāciju, bet tam ir savi mīnusi: skenējot preces nevar izmantot telefonā esošo iepirkumu sarakstu, runāt pa telefonu vai aplūkot kādas receptes sastāvdaļas.

Pievilcīga ģimenēm un senjoriem

R. Mažuļis norāda, ka atkarībā no tirgotāju vajadzībām, var tikt ievietotas vairākas mobilās skenēšanas iekārtu funkcijas. Piemēram, tā varētu būt iepirkuma saraksta ievietošanas funkcija, receptes sagatavošana noskenējot attiecīgās preces vai preču grupēšanas katalogs pēc preču izvietojumu veikalā, lai nevajadzētu atkārtoti pārvietoties no viena tirdzniecības zāles gala uz otru.

„Jo vairāk funkciju – jo pievilcīgāks risinājums un lielāks ieguvums gan pircējam, gan arī pārdevējiem. Šādi risinājumi ir vispiemērotākie ģimenēm, kurās neizmanto skaidras naudas norēķinus, bet bērniem šādas skenēšanas ierīces ļoti patīk. Skandināvijā ir novērots, ka šo risinājumu izmanto arī daudzi solīda vecuma cilvēki. Domāju, ka līdzīgiem projektiem būtu laba nākotne tirdzniecības vietās, kurās daudz klientu norēķinās ar bankas kartēm”, saka „StrongPoint” vadītājs.

Galējo rezultātu noteiktu gan mārketinga risinājumi, gan personāla apmācību stratēģijas. Šīs iepirkšanās tehnoloģijas efektivitātes rādītājs ir tās izmantošanas procentuālais līmenis, vērtējot konkrētā veikala ienākumus.

„Igaunijā novērojam progresu. Rādītāji patiesi ir labi – reizēm pat trešdaļa pirkumu tiek veikta izmantojot mobilo pašskenēšanu veidu. Skandināvijas valstīs šis rādītājs sasniedz 55–60 procentus”, stāsta „StrongPoint” vadītājs.

Par tirdzniecības tehnoloģiju sabiedrību „StrongPoint”

„StrongPoint” ir tehnoloģisko risinājumu tirdzniecības sektoram piegādātājs Skandināvijas un Baltijas valstīs. Iegūtā pieredze, kompetence un esošie risinājumi risina izaicinājumus un problēmas, ar kurām tirgotāji savā darbā saskaras katru dienu. „StrongPoint” sniegtie risinājumi un konsultāciju aptver visu tirdzniecībai nepieciešamo tehnisku un programmatūru, skaidras naudas pārvaldību, tabakas tirdzniecības automatizēšanu, pašapkalpošanās un citus risinājumus. Viens no svarīgākajiem uzņēmuma mērķiem – piedāvāt tirgotājam risinājumu, kas palīdzētu samazināt darbības izdevumus, palielināt darbības produktivitāti, stiprināt drošību un pastāvīgi uzlabot pircēja iepirkšanās pieredzi.

 

 

„StrongPoint”
Par šo rakstu nav saņemts neviens komentārs.
Pievienot komentāru
Vārds:
e-pasts:



mēbeļu izgatavošana
apdrošināšana  octa  granulu katli